Zajęcie wierzytelności z tytułu najmu
Ktoś wpisał w wyszukiwarce – “zajęcie wierzytelności z tytułu najmu”. W zasadzie chodzi o to samo, co przy zajęciu innego rodzaju wierzytelności (z tytułu nadpłaty podatku, z tytułu wykonanej pracy, usługi…). Po prostu, dłużnik zajętej wierzytelności (trzeciodłużnikiem zwany) ma nie płacić należności swojemu wierzycielowi przeciwko któremu komornik prowadzi postępowanie egzekucyjne, lecz ma dokonać przelewu na konto komornika (lub przynieść komornikowi gotówkę).
Przeczytaj też: Co oznacza zajęcie wierzytelności przez komornika? Trzeciodłużnik
O, poniżej zajęcie wierzytelności dokonane przez komornika w Kędzierzynie-Koźlu – Piotra Szadkowskiego:
Przeczytaj też: Zajęcie wierzytelności a zawieszenie postępowania egzekucyjnego
Wygląda na to, że moja dłużniczka ma nieruchomość którą wynajmuje piekarni-ciastkarni. Znajduje się w tak niewielkiej miejscowości, że zamazałem nazwę tej miejscowości, bo z pewnością jest to jedyna piekarnia-ciastkarnia. Jej właściciel więc ma od tej pory płacić należności za najem na konto komornika a nie mojej dłużniczce (będącej dla niego wierzycielem – wynajmującym). Tak, chodzi zapewne tylko o najem, bo moja dłużniczka nie prowadzi działalności gospodarczej a należność którą od niej staram się ściągnąć jest z tytułu prywatnej pożyczki. Dobra nasza, bo po pierwsze, zapewne będzie co miesiąc “schodzić” kasa z tytułu najmu a po drugie okazuje się, że dłużniczka ma nieruchomość.
Przeczytaj też: Zajęcie kaucji przez komornika
I jeszcze jedna pozytywna informacja którą można wyczytać na drugiej stronie tego zajęcia wierzytelności, ale nie napiszę, jaka. Zgadujcie jak ktoś chce i piszcie w komentarzach. Jak ktoś trafi, to potwierdzę też w komentarzu.
Przeczytaj też: Wypowiedzenie umowy najmu nieruchomości przez syndyka
Bezpłatne porady: poczta@pamietnikwindykatora.pl
Ciekaw jestem cóż tam takiego pozytywnego żeś na drugiej stronie wyczytał 🙂
Lech | blog o wekslach
15 lis 12 o 11:35
Czyli Lech nie wie. Proponuję nie chwalić się tym, że się nie wie, bo nie ma czym. 🙂
admin
15 lis 12 o 13:12
Ale wtopa… 🙂
Lech | blog o wekslach
15 lis 12 o 14:01
Chodzi o pierwsze zdanie na drugiej stronie?
ziom
15 lis 12 o 15:12
Nie, to nie to.
admin
15 lis 12 o 15:59
I kiedy będzie odpowiedź?
Lech | blog o wekslach
16 lis 12 o 09:25
Nie będzie. Będzie potwierdzenie jeżeli ktoś trafi. Albo OK, podaję wskazówkę której nie powinienem podawać, bo teraz to już “bułka z masłem”. 🙂 Otóż nie patrzcie na te treści które są stałe w każdym odpisie zajęcia wierzytelności.
admin
16 lis 12 o 09:58
Zaryzykuję tezę, że tam nic pozytywnego nie ma. Ale teraz się do tego nie przyznasz 😛
Lech | blog o wekslach
16 lis 12 o 10:33
Gdyby nic nie było (albo jak kto woli: gdybym nie uważał, że jest), to nie pisałbym, że jest. Obiektywnie – jest coś pozytywnego, indywidualnego, no…
admin
16 lis 12 o 10:52
No to napisz co Cię tak pozytywnie zaskoczyło. Jak to indywidualne, to przecież się nie domyślimy.
Lech | blog o wekslach
16 lis 12 o 10:58
Indywidualne to nie znaczy w tym wypadku że tylko mnie cieszy a inny wierzyciel nie miałby podstaw do nadziei. No, dobra…
A CZYŻ INFORMACJA O TYM, ŻE WYSŁANO TO TYLKO DO MOJEJ WIADOMOŚCI (nie licząc prawnika dłużnika i trzeciodłużnika) NIE JEST POZYTYWNA??? WSZAK OZNACZA TO, ŻE NIE MA INNYCH WIERZYCIELI OPRÓCZ MNIE ZATEM KWOTA Z EGZEKUCJI NIE BĘDZIE DZIELONA A TYM BARDZIEJ NIE MA WIERZYCIELI UPRZYWILEJOWANYCH (SKARB PAŃSTWA)!
admin
16 lis 12 o 11:53
Może jeszcze inni wierzyciele nie zawnioskowali o zajęcie wierzytelności? 🙂
Lech | blog o wekslach
16 lis 12 o 11:56
Ja też nie zawnioskowałem o zajęcie tej konkretnej wierzytelności… Po prostu nie ma innych jej wierzycieli u tego komornika.
admin
16 lis 12 o 12:01
Od wielu lat wynajmuję lokal od sporej firmy. Sama w tym lokalu prowadzę działalność gospodarczą.
W tym miesiącu kilka godzin po zapłaceniu czynszu właścicielowi nadeszła do mnie korespondencja od komornika o zajęciu wierzytelności.
Na fakturze za czynsz i media widnieje pieczątka “w restrukturyzacji”.
Czy ta sytuacja nie powoduje, że komornik bezprawnie zajął wierzytelność?
Wiem, że jestem zobowiązana do udzielenia odpowiedzi komornikowi. Nie wiem jednak, co mam mu napisać. Dla mnie komornik jest nadrzędny nad właścicielem lokalu, ale czy również wtedy, gdy nie działa on zgodnie z prawem?
Mimo to – następny czynsz mam zapłacić komornikowi? A co z mediami? Są na tej samej fakturze co czynsz. Komornik pisze w piśmie, że całą należność mam przekazać na konto komornika. Jak nie zapłacę za media – właściciel mi je odetnie i nie będę mogła prowadzić działalności.
Mogę prosić o poradę, co zrobić w tej sytuacji?
Wiera
11 lip 18 o 11:13
Do Pani nie należy zbadanie, czy postępowanie egzekucyjne jest zasadne czy nie. Na marginesie można dodać, że to postępowanie egzekucyjne może dotyczyć długu zaciągniętego już po zawarciu układu a może być też tak, że dłużnik nie wywiązywał się z układu i sąd zezwolił na wszczęcie postępowania egzekucyjnego.
Powinna Pani zgodnie z zajęciem płacić komornikowi czynsz jak i, według mnie, media a komornik ma obowiązek przesłać dłużnikowi odpis zajęcia i skutek będzie taki jakby płaciła Pani wynajmującemu. Myślę, że wskazane byłoby za każdym razem przesłać wynajmującemu potwierdzenie zapłaty najmu i czynszu dokonane na konto komornika. A najlepiej proszę dogadac się z właścicielem żeby przepisal na Panią media i wtedy będzie je Pani opłacać bezpośrednio do dostawców.
admin
11 lip 18 o 11:30
Witam, u mnie podobnie jak wyżej, prowadzę jednoosobową działalnosć gospodarczą i wynajmuję lokal w małym centrum handlowym, dostałam pismo od komornika ja jako trzeciodłużnik i nie wiem czy mam rzeczywiście teraz za faktury czynszowe i fak medialne za wynajmowany lokal płacić komornikowi, i ważne komornik pisze mi ze na podstawie art. 896&1kpc komornik wzywa mnie abym w ciągu tygodnia złożyła oświadczenie ; 1)w jakiej wysokości przysługuje obowiązanemu zajęta wierzytelność, czy też odmawia zapłaty i z jakiej przyczyny- nie wiem co mam napisać? 2) czy inne osoby roszczą sobie prawa do wierzytelności czy i w jakim sadzie, jakim organem… innym wierzycielom. skąd mam to wiedzieć. Proszę o pomoc co mam komornikowi odpisać i czy rzeczywiście będzie to zgodne z prawem jak będę teraz płaciła komornikowi za wystawione faktury przez centrum handlowe, czy czasem za jakiś czas centrum mnie nie poda do sądu że im nie płaciłam a komornikowi tak, jak długo będę ew. wpłacać do komornika a co jak centrum h. zaprzestanie wystawiac faktur za czynsz, proszę o szybką poważną radę mam czas na odpowiedz komornikowi do piątku bo inaczej zapłacę bardzo wysoką karę.
Anonim
15 wrz 19 o 21:55
1) Podać miesięczną kwotę za czynsz i za media, nie odmawia Pani zapłaty, przekaże Pani zapłatę i kolejne zapłaty na konto komornika a nie wynajmującego, chyba że kwestionuje Pani roszczenie wynajmującego, to wtedy napisać, że kwestionuje Pani i nie płacić komornikowi ani wynajmującemu.
2) Napisać, że nie wie Pani
Tak, przekazywanie zapłaty za najem komornikowi ma taki skutek jak płacenie wynajmującemu. Jeżeli będzie Pani płacić wynajmującemu a nie komornikowi to narazi się Pani na konsekwencje karne.
Proszę płacić komornikowi dopóki nie poinformuje Pani, ze egzekucja zakończona.
Jeżeli z umowy wynika, że płatność tylko na podstawie faktur, to nie płacić komornikowi jeżeli wynajmujący ich Pani nie doręczy. A gdy komornik zapyta dlaczego zaprzestała Pani dokonywania płatności, to odpisać mu że z powodu nieotrzymania faktury.
admin
15 wrz 19 o 22:28
Serdecznie dziękuję, proszę mi jeszcze odpisać co to znaczy co Pan/i mi napisał/a; nie rozumiem co pod tym się kryje-kwestionuje roszczenie-
chyba że kwestionuje Pani roszczenie wynajmującego, to wtedy napisać, że kwestionuje Pani i nie płacić komornikowi ani wynajmującemu.
Anonim
15 wrz 19 o 22:41
Nadmieniam iż zawsze płacę regularnie za czynsz i media i nie mam z tym problemu oraz nadal chcę w tym centrum h. prowadzić swoją działalność gospodarczą. Jeszcze jedno powiadomiłam osobę administrującą centrum o fakcie iż ja jak też inni najemcy dostali te pisma od komornika, to pani administratorka powiedziała aby się wstrzymać bo uzgodni wszystko z właścicielem centrum, co jak ona mi powie ze jednak mam nadal płacić centrum a nie do komornika czy powinnam ich posłuchać czy jednak kategorycznie płacić do komornika. Jeszcze raz serdecznie dziękuję za Pański czas który został mi poświęcony, pozdrawiam .
Anonim
15 wrz 19 o 22:50
Kwestionowanie roszczenia czyli tego że ma Pani zapłacić wynajmującemu, bo na przykład nie wiem… lokal zalała woda albo remont obok zakłócał korzystanie z lokalu i uważa Pani że w związku z tym nie należy się zapłata. Hipotetyczna sytuacja która zapewne nie ma miejsca w Pani przypadku.
Pani administratorka nie ma nic do uzgadniania, otrzymała Pani pismo od komornika to musi Pani podporządkować się a nie słuchać się dłużnika czy administratorki działającej w jego imieniu. Jeżeli będzie Pani płacić dłużnikowi zamiast komornikowi, to narazi się Pani na odpowiedzialność karną. Komornik działa na podstawie prawomocnego wyroku.
admin
16 wrz 19 o 05:43
Jeszcze raz serdecznie dziękuję dla mnie laika była to wyczerpująca odpowiedź. Dodatkowo dziś już wysłałam oświadczenie do komornika jako trzeciodłużnik jakie kwoty dotychczas płaciłam i że nie wiem o innych osobach do roszczenia sobie praw. A w południe dostałam wiadomość od administratorki iż na dniach dostanę fakturę do zapłaty i pismo chyba jakiś aneks do umowy o lokal że faktury będą pod nową nazwą to poniżej właśnie dostałam ;
———————————————————-
(Pani Ewo, dopiero otrzyma Pani fakturę ( wysłałam w piątek) ale wystawioną przez inną spółkę, w związku z czym
Nie podlega ona obciążeniu komornika i płatności należy dokonywać na nowy rachunek bankowy zgodnie z FV i pismem przewodnim.
———————————————————– Jak będzie faktura z nową nazwą spółki centrum h. to będę płaciła tej nowej spółce ?, a komornikowi powiem jak się upomni ze nie dostaję faktur od dłużnika czy to będzie zgodne z prawem, to jest moje ostatnie zapytanie bo nie chce nadużywać Pańskiego czasu który i tak już mi został poświęcony, pozdrawiam Ewa
Anonim
16 wrz 19 o 20:21
Jeżeli właścicielem lokalu stanie się inny podmiot i podpisze Pani aneks w którym to ten nowy podmiot jest wynajmującym, to wówczas oczywiście musi płacić Pani temu nowemu wynajmującemu a nie komornikowi gdyż ten nowy wynajmujący nie jest dłużnikiem w sprawie. A może w inny sposób dłużnik chcieć uniknąć egzekucji a mianowicie chcąc wynająć lokal temu nowemu podmiotowi o ile podpisze pani stosowny aneks a ten nowy podmiot podnajmie go Pani. Wtedy też będzie Pani musiała płacić temu nowemu podmiotowi jako wynajmującemu Pani a nie komornikowi. Jeżeli chcą to załatwić w ten sposób, to bezpieczniej dla Pani (aby nie zarzucano Pani pomocnictwa w udaremnianiu egzekucji) byłoby odmówić podpisania takiego aneksu o ile aktualnie obowiązująca umowa zapewnia Pani wystarczająco długi okres najmu. I może im Pani wspomnieć o takiej obawie i niech ewentualnie wypowiedzą Pani umowę zgodnie z jej stosownym postanowieniem, to po upływie okresu wypowiedzenia bezpiecznie podpisze Pani umowę z nowym wynajmującym bez narażania się na konsekwencje prawne. Nie nadużywa Pani mojego czasu 😉 może Pani pytać dalej.
admin
16 wrz 19 o 20:57
I co, zajęcie wierzytelności z wpisu było skuteczne?
Zarazek
16 sie 21 o 20:06
Nie pamiętam ale bardzo prawdopodobne, że tak chyba że w inny sposób szybko komornik całość wyegzekwował. Wierzytelność z tytułu najmu jest najczęściej bezsporna i jeżeli trzeciodłużnik nie zapłaci, to warto go pozwać o zapłatę.
admin
17 sie 21 o 06:57
Tak tylko że najemcy często nie płacą. Nie płaci wynajmującemu to i komornikowi nie zapłaci
liliput
1 wrz 21 o 10:18
Komornik ma możliwości przymuszenia trzeciodłużnika do zapłaty wierzytelności, takich możliwości sam wierzyciel nie posiada dopóki nie zasądzi się.
Jimmy
31 sty 22 o 14:54
Nie, komornik nie ma żadnych możliwości przymuszenia trzeciodłużnika do zapłaty. Może jedynie przymusić go grzywną do udzielenia odpowiedzi na zajęcie wierzytelności.
admin
1 lut 22 o 04:43
Zajęcie czynszu najmu przez komornika najprawdopodobniej spowoduje wypowiedzenie umowy najmu przez właściciela lokalu i podpisanie nowej nieoficjalnej.
Piotrek
27 sie 22 o 01:08