Doradca

bezpłatne porady prawne i finansowe

Odpowiedzialność detalicznego sprzedawcy za sprzedaż produktu zafałszowanego przez producenta

skomentuj

Pytanie: Prowadzę niewielki osiedlowy sklep spożywczy. Niedawno w hurtowni spotkałem kolegę też sklepikarza który powiedział mi że słyszał o tym, że jeśli producent zafałszuje skład produktu w porównaniu z informacjami podanymi na opakowaniu, to za to możemy mieć także my sklepikarze problemy, że sprzedajemy taki niezgodny towar. Można prosić o poradę jak to w rzeczywistości wygląda?

Odpowiedź: Niestety, jest tak, jak słyszał Pana kolega. Inspekcje które nie tylko u producenta, ale też u hurtownika i detalisty wykrywają niezgodność składu, jakości produktu w porównaniu z deklarowanym na opakowaniu składem i gdy taka niezgodność istotnie narusza interesy konsumenta, nakładają kary pieniężne także na hurtownika i detalistę. Przykład takiej niezgodności, zafałszowania, to obecność tańszego mięsa w wędlinie albo niższa zawartość zawartość mięsa niż deklaracja na opakowaniu. Co istotne, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymuje zasadność karania za to hurtowników a tym samym i detalistów (decyzja prezesa UOKiK nr DIH-1/4/2016).

Zasadność karania nie tylko producentów ale też hurtowni i sklepów detalicznych wynika tu wprost z Art. 40a. 1 Ustawy z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 678 ze zm.; dalej: ustawa o jakości handlowej) zgodnie z którym podstawą do wymierzenia kary z tytułu niezgodności, zafałszowania towaru jest samo wprowadzenie tegoż towaru do obrotu handlowego. Nie sposób nie zgodzić się że zarówno hurtownik jak i detalista wprowadzają towary do obrotu handlowego.

13/03/2016

kategoria: handel

Skomentuj