Doradca

bezpłatne porady prawne i finansowe

Bank nie informował kredytobiorcy o jego zadłużeniu

skomentuj

Pytanie: Chciałabym prosić o pomoc w rozwiązaniu problemu.

Ok 2003 roku zostało założone konto osobiste, które z powodu wyjazdu za granicę i bliżej nieokreślony czas powrotu zostało zamknięte rok później. W 2007 roku bank wysłał list z informacją, że konto cały czas istnieje i jest obciążone kredytem odnawialnym, jednak właściciel rachunku nie zareagował, ponieważ cały czas przebywał za granicą. Nie wiedział, że przyszła taka informacja. Bank umieścił w BIK’u zapisy o posiadanym przez klienta zadłużeniu oraz wysłał informację do bazy MIG-BR. Sprawa wyszła zupełnie przypadkowo, podczas starania się przez klienta o kredyt. Pracownik banku, w którym klient składał wniosek kredytowy poinformował klienta o w/w zapisach.

Nadmienię, że przez cały ten okres (czyli od 2008 roku) bank „wierzyciel” nie wysłał dłużnikowi żadnego zawiadomienia, co dzieje się z długiem. Sprawa nie została także przekazana do komornika.

W BIK’u widnieją zapisy z ostatniej aktualizacji tego kredytu, z czerwca 2014 roku, o zadłużeniu wynoszącym 911 zł i okresie zadłużenia ok 3400 dni (!!!)…

Po zgłoszeniu się do tego banku, pracownik działu windykacji na pytanie klienta, dlaczego tak długi czas nie było ze strony żadnych działań (gdyby klient wiedział wcześniej o tym fakcie odwołałby się od tego, na dzień dzisiejszy nie posiada żadnego potwierdzenia zamknięcia konta, minęło ponad wiele lat) odpowiedział, że bank (rzekomo) wysyłał do klienta w roku 2013 list w tej sprawie, zadłużenie na dzień dzisiejszy wynosi ok 1340 zł, a sprawa nie została przekazana do komornika, bo, cytuję: „jeżeli kwota zadłużenia nie przekroczy jakiejś kwoty, sprawa nie jest przekazywana do komornika z powodu nieopłacalnych kosztów ekonomicznych” koniec cytatu. Chodziło oczywiście o koszty ekonomiczne banku, bo koszty klienta -mam wrażenie- są mniej ważne, jeżeli w ogóle…

Pytanie, kiedy bank raczyłyby powiadomić klienta o długu?? Czy kiedy kwota urosłaby do 3 czy 30 tysiecy złotych, a klient i tak daną kwotę musiałby uregulować??

Dodam, że zanim klient udał się do działu windykacji banku, odwiedził oddział i z tego właśnie oddziału otrzymał na piśmie informację, że saldo rachunku wynosi 0,00 pln, oraz informację ustną, że konto jest zamknięte. Kiedy klient okazał w/w dokument pracownikowi działu windykacji, on stwierdził na to, że, cytuję :”pracownikowi oddziału nie chciało się zajrzeć głębiej i że kwota do zapłaty gdzieś tam sobie ciągle wisi”.

Chciałabym uzyskać informację, jak się w takiej sytuacji zachować względem banku. Bo przecież, gdyby klient nie złożył wniosku o kredyt to wcale by się o tej sprawie nie dowiedział, a odsetki ciągle by rosły (!!!). Wydaje się to bardzo nie w porządku względem klienta, który przecież swego czasu zaufał właśnie tej instytucji, a ona jego zdaniem okazała zupełny brak szacunku.

Moje pytania są następujące:

1. Czy jest jakakolwiek możliwość odwołania się od tej sytuacji?

2. Czy bank ma prawo czekać, aż kwota długu osiągnie jakiś pułap ustalony wewnętrznymi regulacjami banku i dopiero wtedy odezwać się do klienta?

3. Jakie obowiązki ma bank w procesie windykacji? Czy nie jest tak, że są określone ustawowo terminy (i rodzaje) kontaktu z klientem?

4. Jaka jest szansa na to, by bank wykreślił informację z BIK’u (chodzi tu o całkowite wymazanie historii tego kredytu – z takimi zapisami nie ma szans na uzyskanie jakiegokolwiek kredytu) oraz z bazy MIG-BR?

Odpowiedź: Naszym zdaniem klient sam powinien wiedzieć o tym, jeśli posiada zadłużenie z tytułu kredytu, nie wiemy jakie są procedury bankowe w tym zakresie. Przykładowo, w obrocie gospodarczym (pozabankowym) wierzyciel nie ma obowiązku przypominania dłużnikowi o tym, że posiada zadłużenie. Tak samo w przypadku windykacji.

Jeżeli osoba wpisana w BIK wie iż nie posiada zadłużenia, to należałoby wezwać bank do usunięcia danych z BIK. Jeżeli bank odmówi to naszym zdaniem pozostaje droga sądowa pozwanie banku z żądaniem usunięcia z BIK nieprawdziwej informacji.

Oceń wpis:
[Liczba głosów: 0 Ocena średnia: 0]

16/11/2014

kategoria: banki

Skomentuj