Doradca

bezpłatne porady prawne i finansowe

Coraz większe problemy

1 komentarz

Taki mail od potencjalnej klientki: Od dwóch lat prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z o.o. w Wałbrzychu. Zajmujemy się wykonywaniem prac wykończeniowych w pomieszczeniach : malowanie, podłogi, instalacje itd. dla klientów prywatnych ale i dla firm.

Niestety mamy coraz większe problemy z egzekwowaniem należności i w związku z tym potrzebujemy profesjonalnej pomocy. Chcielibyśmy zapoznać się z Państwa ofertą i warunkami ewentualnej współpracy?

Problemy z płatnościami mogą być generalnie dwojakiego rodzaju. Po pierwsze, kiepskie lub żadne dowody na to że ta czy tamta wierzytelność rzeczywiście powstała; dłużnicy wiedząc o tym, często nie płacą i dlatego zamiast myśleć że jakoś to będzie, trzeba zadbać o należyte udokumentowanie należności. Po drugie, skredytowanie nierzetelnego, niewypłacalnego, zadłużonego już kontrahenta bez uprzedniego sprawdzenia go.

O ile sprawdzenie klienta – firmy nie powinno nastręczać większych problemów gdyż wcześniejsze uzyskanie NIP klienta to przysłowiowy pikuś, o tyle z klientem – osobą prywatną może być problem. Żebyście mogli go sprawdzić w rejestrze długów, to potrzebujecie jego zgody na to i nr jego PESEL. Opory natury psychicznej mogą u Was wystąpić przed poproszeniem go o upoważnienie i nr PESEL, że się żachnie, obrazi i zrezygnuje z Was. To ku…wa niech się obrazi, jeżeli tak, to zapewne już jest w KRD – prywatnych osób też tam już jest mnóstwo wpisanych, nie tylko firm.

Możecie też zagrać tak, że nie pytani przedstawicie klientowi Wasz certyfikat rzetelności z KRD a w zamian poprosicie uprzejmie o wspomniane upoważnienie i PESEL. Moim zdaniem najlepiej, gdy to zadanie powierzycie pracownikowi firmy o ile macie pracownika rzecz jasna. Niechaj (udając skrępowanie) zwracając się do klienta przeprosi na wstępie że jest mu niezręcznie ale taką mają politykę w firmie i że każdego klienta musi o to prosić. Wtedy często taki klient współczuje pracownikowi że szefostwo stawia go w takiej „niezręcznej sytuacji” i jest wyrozumiały.

Albo bez żadnych ceregieli – zdecydowanie, wybór należy do Was.

20/07/2011

1 komentarz do 'Coraz większe problemy'

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to 'Coraz większe problemy'.

  1. Popieram w całej rozciągłości 🙂

    daru79

    27 Lip 11 08:58

Skomentuj